lördag 30 augusti 2008

Höstkänslor / Feelings of autumn


Hösten har gjort sitt intåg även om sommaren ibland dröjer sig kvar med värmande sol. Trädgården har gått in i en ny fas. Det börjar bli skördetid. Fast i år har regnet förstört så mycket så jag nästan tappat lusten med allt vad trädgårdsarbete heter...

The autumn has made it´s entry even if the warming sun still reminds us of the summer. The garden has entered a new phase. Harvest time begins. This year the rain has ruined so much that I almost lost the joy of gardening....



Squash är alltid pålitlig dock och levererar frukt efter frukt oavsett väder...

The squash is a reliable plant though. It always delivers fruit after fruit regardless of the weather...


Ny planta för i år: Endless summer The Bride....ljuvlig!

This is new in my garden this year: Endless summer The Bride....delightful!



Den här sommaren har varit händelserik och fortsätter så in i höstmånaden. Det känns som om jag skulle behöva sova länge för att återfå krafterna. Då gäller det att ta vara på de små stunderna och njuta när man kan...

This summer has been eventful and continues to be so into this autumn month. It feels like I could sleep for ages to regain my strength. It´s essential to enjoy every little moment when You can...

...som att ta en tur i trädgården...man kan inte annat än förundras när man ser sådana här underbara blommor!

...like a walk in the garden...one can not stop being astonished over the wonders of nature..like these wonderful lilies!

Att mysa med massor av ljus en höstkväll är fantastiskt....
To surround yourself with a lot of candles on a dark evening in the fall is fantastic...
En höjdpunkt som jag inte tycker man ska missa är "Ljuskväll" på Bäsna Trädgård! Vi var där förra året ...och vilken upplevelse!! Mystik...poesi...musik...marschaller..ljus överallt! En ljuvlig meditativ föreställning som Åke på Bäsna Trädgårdar anordnar några mörka höstkvällar varje år. Missa inte!

One of the higlights in the fall is "Light nights" in the gardens of Bäsna. We were there last year...what an experience!! Mystic fog...poetry...music...candles everywhere! A lovely meditative performance that Åke from Bäsna Gardens arranges a couple of dark evenings in the fall every year. If You happen to be in Sweden You shouldn´t miss this!

Ljuskväll på Bäsna Trädgård.
Datum i år blir torsdagarna 18/9 25/9 och 2/10.
Biljetterna brukar ta slut så först till kvarn gäller.
Pris 180 kr-då ingår kaffe+bröd eller korv/bröd och lingondricka.
VÄLKOMMEN att boka biljetter på tel 0243-230706.

Några nytillskott: Gula David Austen rosor...aaaah kan inte få nog av dessa vackra rosor!
A few new arrivals in my garden: Yellow David Austen roses....aaaah can´t get enough of these wonderful roses!


Så det gäller att SE allt det vackra runtomkring en...hämta kraft från naturen! Blommor kan man aldrig ha för mycket av!

So it´s important to SEE all the beauty around You...gather strength from mother nature! You can never have too many flowers!


Dahlia....

Mera dahlia!... More Dahlias!...

Det här "gräset" är faktiskt hirs som jag inte visste var jag skulle göra av eftersom det blev så mycket plantor...men ganska effektfullt blev det så här!

The "grass" is actually "hirs" . I didn´t know where to put all the plants, they were so many...but it looks quite cool this way!


Meera dahlia.../ More Dahlias...

Hösten verkar vara skördetid för mycket! Nu har jag fått den äran och blivit tilldelad TVÅ utmärkelser!
A blog with a Heart kommer från Annalunda. Tuuuusen tack!!! Väldigt rart av dig! Jag skickar tillbaka den till dig och din vackra blog! Sen ger jag den till alla fantastiska bloggande damer därute...jag kan inte välja ut bara några!!

The autumn is not only harvest time in the garden! I have the honor of recieving TWO awards!
A blog with a Heart comes from Annalunda. Thousand thanks!!! Very sweet of You! I send it back to You and Your fantastic blog! I send it to ALL of You amazing bloggers out there!...I can´t pick just a few!!

Nästa utmärkelse kommer från Linnea på Landet! Tuuusen Tack till dig också!! Du får tillbaka den av mig!! Sen gör jag som så igen: Till ALLA fantastiska bloggare därute Ni förgyller min dag!

Next award is from Linnea på Landet! Thanks a million! I send it back to You!! Then I give this award to ALL of You amazing bloggers out there! You make my day!



Pust!....nu tror jag att jag går och lägger mig och får den där väl behövda sömnen! God Natt! Vi ses snart igen hoppas jag!

Puh!...I think I´m off to bed now and get that sleeep ! Good Night! I´ll see You soon again I hope!

5 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Så myckert vackert...och att sitta där bland alla lyktor vore inte helt fel... en sån fin vit blomma du har! Mari.

linnea-maria sa...

Vilka underbara trädgårdsbilder. Själv har jag mest pinnar med frökapslar på, jorden verkar trött, blomningen i juli sög ut all näring. Hirsen ser ut som bambu och endless summer är ju jättevacker, undrar om den funkar i mitt lilla köldhål (kallast i byn). Bilden med prinsessan på ärten är vacker, sådana väggar skulle inte vara fel att ha.../linnea-maria

linnea-maria sa...

Jamen så är det ju hemma hos mig också. Jag var tvungen att passa på att fota när soffan var nypiffad. Sen kommer mina söner och har kuddkrig och brottningsmatch. Tuli han strör saker omkring sig och ibland gömmer han saker för mig med flit. /linnea-maria

Mary sa...

Liisa - lovely to catch up with you and enjoy all the beautiful images from your garden. Your busy Summer must have included a lot of time in the garden despite the rainy weather - your plants look so healthy.

I love the idea of the 'Light Nights' and hope perhaps to see this some year. Don't forget, Sweden - and all of Scandinavia - is at the top of the travel wish list!!

I will be in France the month of October where I'm hoping for lovely harvest weather as they bring in the grapes. I'll be visiting Provence again - but mainly staying at my brother's home near Carcassonne. I'm excited about going.

Hope you managed to snuggle into those mattresses for some much needed rest.

Hugs - happy Autumn.
Mary - ACROSS THE POND.

Lisa Boni sa...

Your garden continues to be so lovely! The gardens of Basna are spectacular! How I would love to have seen them all lit up with candlelight and mist!