måndag 21 januari 2008

Music Maestro Please!


Jag har bestämt mig! Jag tar upp musiken igen! För någon månad sedan på en av mina sedvanliga rundor på loppmarknader och ta till vara butiker fick jag syn på det. Ett STORT svart jättefint piano! Jag gick nästan förbi när mina ögon fastnade på prislappen: tvåhundra spänn! VA?! NÄÄ!! Jag tvärnitade och mina ögon svepte över det blänkande chassit och jag lyfte andaktsfullt på locket, tog några toner och tänkte NÄÄÄ!!! Ett fylligt klangfyllt ljud ...jag ryste!Det låter ju helt OK!! ...för tvåhundra spänn!!

I´ve made up my mind! I´m going to pick up my old leisure pursuit : music. A while ago I was on one of my usual thriftstore hunts when I saw THIS. A HUGE black lovely old piano! I almost missed it when my eyes caugt the sign with the price: twohundred swedish kronas, that´s approx. 28 dollars! WHAT?! NO WAY!! I stopped , made an U-turn and my eyes swept over the shining black surface. I held my breath while opening the lid...played a few notes and thought GOSH!!! A lovely mellow sound...I shivered! Sounds perfectly OK!!..for two hundred swedish kronas!!


Till saken hör att jag redan äger ett piano! ...fast ett mindre... lite tråkigare. Jag har spelat ganska mycket piano tidigare men sen kom jobb,man, hus och tre barn ni vet.

The point is that I already own a piano!...a smaller one... a little more boring one. I played a lot in the past but then came work, husband ,house and 3 children..You know...very little time.


Hur som helst, klockan närmade sig stängningsdags så jag reserverade genast pianot och ringde sen till min man och sa som det var! Kastade mig i bilen och hämtade honom. Vi hann precis klämma oss in genom dörrarna. Mannen tog sig en titt medan jag bet mig i läppen (det är ett STORT piano skall ni veta!) Det tar vi, sa han! Han skulle ha köpt det själv utan att fråga mig så det kändes ju bra. Vi betalade och frågade om de kunde frakta hem det åt oss...Jodå, det går bra. Det kostar hundra spänn! Så ett nytt gammalt piano hemfraktat innanför dörren för tre hundra spänn, jojatackar jag!

Anyway, the clock was ticking towards closing time so I reserved the piano and phoned my husband and told him what I was up to! Jumped in the car and picked him up from work. We managed to squeeze ourselves through the closing doors. Husband took a quick look (while I bit my lip). We´ll take it, he said and explained that he would have bought it himself without asking me! So that felt good. We paid and asked if they could deliver it to our house...Yes, we can do that, it will cost You one hundred kronas (14 $)! So we now own a HUGE black piano delivered to our home (indoors) and to the total cost of 300 kronas! Thank You!



Sen på vägen hem kom tankarna....hmmm...jag vill ju ha kvar det andra pianot också! (visst är jag hemsk. Det är inte bara pianon som jag "samlar" på. Det finns ett flertal instrument hemma som jag inte kan spela på!)

On the way home I thought about the other piano...hmmm...I don´t want to get rid of that! (am I beeing awful? I don´t "collect" just pianos, there are a number of instruments at home that I can´t play! )


-Kommer inte på fråga sa mannen bryskt! Ett piano räcker!
-...men....
-Icke, sa han. Det får åka ut i kallförådet.
-Kallförrådet?? Där blir det ju förstört!!....Sen sas det inte mer under den resan.

-It´s out of the question, said the Husband with a brusque tone! One piano is enough!

-...but...
-Nope, he said. It will have to out to the storehouse
-The cold storehouse?? It will be ruined!!...The conversation ended here.




Jaja...väl hemma igen ringde jag till en gammal pianostämmare och fick mina farhågor bekräftade: absolut inte ett kallförråd. OK vad göra? Tillbaka med det till mor o far?...förmodligen. Vi inväntar nu att det STORA svarta pianot skall ha acklimatiserat sig nog för en stämmning, så får vi väl se vilket jag tycker låter bäst!

Well...back at home I phoned an old man who tunes pianos and he told me what I already feared: absolutely not a cold storage. OK, so what to do? Move the piano back to my parents house?...probably. We are now wating for the black piano to get acclimatized so it can be tuned. Then we´ll see with one sounds the best!



Men det var inte allt, detta är en lååång historia. Julen infann sig och med den ett stort paket till mig!! ...Ett durspel! Det har jag önskat mig länge. Och för några dagar sedan tog jag min första lektion. Vi är ett gäng "tanter" med ledaren och mästerspelmannen Matti.


But this is not the End, this is a loooong story. Christmas came and there was a big present with my name on it!!...A button accordion (melodion)! This I had wanted to learn for a long time. And some days ago I took my first lesson! We are a gang of Ladies with a master musician Matti as teacher and leader.



Hej och hå ,vad kul...och svårt! Ingen logik i var tonerna ligger...första raden på BÄLG IN...eller andra raden på BÄLG UT....Piuh!

What fun...and difficult! There is no logic (for a pianoplayer) where the notes are...first row on BELLOW IN...or second row on BELLOW OUT...Phiew!

Vi har en mycket bra lärare dock. Alla de andra tanterna kan inte läsa noter så till deras första vals gjorde Matti egna noter som talade om man skulle TRYCKA IN eller DRA UT och vilken knapp det skulle tryckas på för att ljuv musik skulle uppstå .Varpå valsen ganska snart döptes om till: Damernas oanständiga vals!

We have an excellent teacher though. Even if the other ladies don´t know how to read a note he managed to get them playing by inventing new notes. The signs tell you when to PUSH IN or PULL OUT and what button to press to create some hot music. The vals was imediately renamed to: The Ladies indecent Vals!


Nej , nu skall jag ta och öva lite tror jag! Hej så länge!

Well, I´m off to practise a bit, Bye for now!


Fotnot: Piano: mine ; Russian accordion: mine (cant´t play it because it´s backwards); Guitar: husbands ,which he plays; suzuki violin: my daughters ; the new button accordion: MINE!! ; Painting with Paddy Person Grop: made by Husband for a record cover.


1 kommentar:

Sherry sa...

There is nothing more soothing to the soul and uplifting (for any mood) than music!! I can't get over the steal you managed on this old piano!!!! Even with a delivery charge it is still excellent!! Will be interested to see which piano gets to stay!! And I'm smiling at you learning to play the accordian (though button box has a much nicer sound to it!).

When I saw the first image I started to say "hey diddle diddle, the cat and the fiddle..." :)